2010. július 27., kedd

Vezetők teljesítménybérezése

Nagyon igazságtalan lenne, ha a vezetők kimaradnának a teljesítménybérezési rendszerekből. Ám ahhoz, hogy benne legyenek, tisztázni kell, mi is az, hogy vezetés. Egyszerű definíciót javasolok: vezető az, aki több ember segítségével eléri, hogy a kívánt dolgok megtörténjenek. Ebből következik, hogy nyugodtan felelőssé tehetjük mindazért, amit nem ő, hanem a beosztott munkatársai tudnak csak létrehozni. Ha erre nem képes, akkor nem vezető...

Sok tévhit van a vezetéssel kapcsolatban. Ma csak eggyel szeretnék foglalkozni. Ez pedig az, hogy vezetőnek születni kell, az nem tanulható. E vélekedés mellett szóló érv, hogy a pszichológiai felmérések szerint az emberek 1-2%-a született vezető, akinél ez a tulajdonság valahogy a gyerekkorban kialakul és utána meg is marad. Ám ha megvizsgáljuk a vállalati vagy állami hierarchiákat, akkor az ott állásban lévő emberek 15-25%-a valamilyen vezetési poszton dolgozik; legtöbben persze a hierarchia alján, azaz csoportvezetőként. Hogyan tudnak ők boldogulni, akik nem született vezetői tehetségek?

A vezetés tanulható. Ehhez részekre kell bontani azt. Az alábbi felbontást javasolom:
  • vezetői tervezés
  • vezetői szervezés
  • utasítások kiadása és számonkérése
  • vezetői példamutatás
  • vezetői oktatás, mentorálás
  • munkatársak motiválása
  • munkatársak munkaügyi, emberi gondjainak kezelése
  • jó vezetői kommunikáció
Nekem ez a részekre bontás vált be. Azt tapasztalom, ha valakik ezeket a tevékenységeket a vezetői munkájuk során művelik, akkor képesek elérni a kitűzött dolgokat úgy is, hogy nem saját maguk végzik el azt.

A teljesítménybérezésben bevált trükk, hogy nemcsak a valóban fontos elvárt elemet írom be a pénzzel jutalmazott mozgóbér elemek közé, hanem kezdetben az ennek eléréséhez szükséges részlépéseket is. Egy vezető esetén például megkövetelhetem a napi munkabeosztás megtervezését írásban és annak a falra kifüggesztését. Ugyancsak megkövetelhető a beosztott munkatársakra kialakított napi normák kiadási rendszere, ugyancsak írásban és a faliújságra kitéve. Megkövetelhető egy olyan beszámoltatási rendszer kialakítása, amelyben a beosztottak röviden írásban beszámolnak az előző héten kapott utasítások szerint elvégzett feladataikról.

Primitívnek tűnhetnek az ilyen vezetői prémium elemek, de éppen ezekkel lehet elérni, hogy tudatos, jó vezetővé váljanak, akik a vezetői tevékenységek minden részét elvégzik, a teljes vezetői skálán játszanak.

Kedves olvasó! Mit gondolsz, ezek a vezető tevékenység legfontosabb elemei? Kihagytam valamit? S vajon fontosak-e ezek eléggé ahhoz, hogy a vezetők érdekeltségi rendszerébe is beépítsük? Kérlek szólj hozzá a "megjegyzés" ablakban!

Címkék: , , , ,

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

A bejegyzésre mutató linkek:

Link létrehozása

<< Főoldal