2011. október 30., vasárnap

Kreatív gondolkodási módszerek


Olvasgatom Kaszás György: Gondolkodjunk, mert vagyunk című könyvét. Világosan érvelve bizonyítja a könyv mottójául választott mondás igazát: "gondolkodásunk minősége határozza meg a jövőnk minőségét" (Edward de Bono). Azt is megmutatja, mennyire ez a fő oka annak, hogy annyira le vagyunk maradva Európa és a világ élvonalától.

A fenti ábrán olvasható 12 kreatív gondolkodást serkentő alkotó technikáról szól a könyv. Az ábra az egyik kreatív alkotó technikával - a Mind Map módszerrel - készült. Én a FreeMind szabad szoftvert használom erre a célra, az ábra is ezzel készült.

Olvasás közben jutott eszembe, hogy korábban én már foglalkoztam ezzel, s akkor egy könyvből tanultam meg a brainstorming technikát, amit azután többször is alkalmaztam az életem során. Hosszas keresés után megtalálom a könyvet. Bálint Sándor - Erdősi Gyula - Nahlik Gábor: Csoportos szellemi alkotó technikák néven jelent meg még 1984-ben. Ők Ladó Gyula professzor úr tanítványai, akinek a könyvéből tanultam én is a szervezést a Műegyetemen.

Jól látszik, hogy 26 évvel ezelőtt is már egy szűk csoportban ismert volt, hogy hogyan kellene minőségi gondolkodást végezni. Ám országunk nem erre, hanem a kereskedelmi TV-k igénytelenségére redukálta inkább a gondolkodási színvonalát. Az eredmény jól látszik életszínvonalunkon, gazdasági instabilitásunkon, eladósodottságunkon.

Mostanában izgalmas vitákat folytatok az ügyfeleimmel. A viták lényege, hogy lehet-e tenni valamit is a helyzet javítására? Szerintem igen, de csak ezekkel a kreatív alkotó technikákkal. Ezek nem túl bonyolultak, viszonylag könnyen megtanulhatók. Segítenek kitörni a "már mindent megpróbáltunk, semmi sem segít" csapdából. Nem a politikusok, nem az IMF, és nem az EU fog minket kihúzni a csávából, hanem csak az, ha végre elővesszük a jobbik eszünket - ami a mindkét agyfélteke egyidejű használatát kívánja. Ehhez segítenek az ábrákon megemlített és az idézett könyvekben leírt módszerek.

Címkék: , ,

2 megjegyzés:

Időpont: 2013. június 29. 21:20 , Blogger Erdősi Gyula írta...

Örülök, hogy vannak, akik hivatkoznak ránk.

 
Időpont: 2013. július 1. 8:54 , Blogger Unknown írta...

Akkor és még ma is korszerű, jó könyvet írtatok, használom évtizedek óta az abból megszerzett tudást; természetes, hogy hivatkozom Rátok. :)

 

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal