Fegyelem vagy engedékenység hoz nagyobb termelékenységet?
Előző bejegyzésemben az anyagi motiválásról írtam, most azt e kellemetlen tényt szeretném feszegetni, hogy csak szervezett, fegyelmezett, normális munkamorállal rendelkező emberek között lehet igazságos anyagi érdekeltségi rendszert működtetni.
A mai magyar kis- és középvállalatok kénytelenek nagyon erős piaci versenyben élni. A piaci verseny minden kis hibánkat aránytalanul megtorolja, a nagyobbak meg a cég összes dolgozójának állásvesztését, azaz a cég csődbemenetelét eredményezik. Ezért minden anyagi érdekeltségi rendszernek része kell legyen a fegyelmezés, kártérítés kérés, rendszabályozás, ráncba szedés, kordában tartás, számonkérés, szankcionálás és munkára nevelés. A magyar munkaerő piac sajnos nem a fegyelmezettségéről, jó munkamoráljáról híres, így erre hazánkban szükség van.
A szociálpszichológusok viszont évtizedek óta mondogatják, hogy a pozitív ösztönzésnek sokkal jobb és tartósabb hatása van, mint a negatív ösztönzésnek, büntetésnek. Ezért szoktam mindig azt mondogatni, hogy az erős pozitív ösztönzés (anyagi érdekeltségi rendszer, karrierterv, bevonás a döntéshozatalba, a munkavállalók emberként kezelése, dicséretek, kitüntetések, előléptetések stb.) mellett sokkal kisebb összegekkel dolgozó negatív ösztönzést érdemes működtetni. Az ember rendkívül érzékeny a veszteségekre, és már csekély összegekkel, figyelmeztetésekkel is el lehet érni a kívánt fegyelmező hatást.
Minden motivációs rendszert akkor lehet elfogadtatni, ha az igazságos. Tehát nemcsak a pozitív elemeinek, hanem a negatív, elrettentő, szankcionáló elemeinek is igazságosnak kell lenniük. Ám az egyáltalán nem lenne hatékony, ha minden kis fegyelmezetlenséget alapos és körültekintő elemzésnek kellene alávetnünk, mielőtt kiszabunk mondjuk egy 500,- Ft -os kártérítési összeget, vagy egy írásos figyelmeztetést a késésért. Ezért szeretem alkalmazni a jóvátétel intézményét.
A jóvátétel szónak is sok szinonimája van. A rekompenzálás, helyrehozás, elégtétel nyújtás, vezeklés, kiengesztelés, elégtétel nyújtás, orvoslás, korrigálás, reparálás, rendbehozatal szó sorozat elég jól mutatja, mire gondolok. A normális emberi közösségek ismerik a megbocsátás és a rossz tettek helyrehozatalának intézményét. Ügyfeleimnél is ezt alkalmazom. Ha valaki hibázik, fegyelmezetlen, elmulaszt valamit, nem elfogadható minőséget állít elő, akkor ugyan kirovásra kerül a kártérítés, de azonnal lehetősége is nyílik a jóvátételre. Ez a közösségnek tett valamilyen rendkívüli, szokatlan, a munkaköri leírása által erre nem kötelezett cselekedet, tett, amivel egy vagy több korábbi kilengést, hibát lehet elfeledtetni, törölni. Így az anyagi része a fegyelmezési rendszernek akár el is tűnhet, ha mindig megtörténnek a jóvátételek.
Címkék: fegyelmezés, jóvátétel, megbocsátás, piaci verseny, számonkérés, szankcionálás, szervezés, szervezettség
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]
<< Főoldal